Körkortslån CSN

För dig som är arbetslös eller gått ut gymnasiet

Du som är arbetslös och ni som har gått ut gymnasiet och uppfyller vissa villkor kan få låna pengar från CSN för att kunna ta B-körkort. Med ett körkort är det oftast lättare att få ett jobb. Här hittar du information om belopp, villkor och hur du ansöker om lånet.

För er gäller:

Körkortslån – en hjälp på vägen till jobb

Från och med den 1 september 2018 kan du som är arbetslös och uppfyller vissa villkor låna pengar från CSN för att kunna ta B - körkort. Många arbetsgivare kräver i dag att den som söker jobb ska ha körkort, så med körkort kan det vara lättare att få ett jobb.

Vill du veta mer?
Gå in på CSN eller ring oss på 0771-276 000

Så mycket kan du låna

Som mest kan du låna 15 000 kronor. Pengarna betalas ut i delbelopp, och varje utbetalning är på 5 000 kronor. För att du ska få låna till körkortsutbildning måste din trafikskola också vara godkänd av Transportstyrelsen.

Vem kan ta körkortslån?

För att ha rätt till körkortslån ska du vara arbetslös och i åldern 18 – 47 år. Villkoren är olika beroende på om du är 18 – 24 år eller 25 – 47 år (se
fullständiga villkor). Lånet gäller för svenskt körkort med körkortsbehörighet B, det vill säga för personbil och lätt lastbil. Regeringen har beslutat att för att även unga som inte är arbetslösa ska kunna ta körkortslån. Det gäller personer i åldern 19 – 20 år som har avslutat en gymnasieutbildning.

Så ansöker du

Du ansöker om körkortslån i Mina sidor på csn.se. Det är möjligt att ansöka från och med den 1 september. När du har fått ditt beslut från CSN och börjat på en trafikskola kan du begära ut din första utbetalning. Den kommer inte automatiskt. Trafikskolan rapporterar sendan dina kostnader till CSN, och du kan begära ut nya utbetalningar allt eftersom.

Lånet ska betalas tillbaka

Lånet ska sedan betalas tillbaka. CSN tar även ut ränta på lånebeloppet. Vanligtvis betalar du 300 kronor i månaden. Det innebär att om du lånar 15.000 kronor tar det lite mer än 4 år innan lånet är återbetalt. Det går naturligtvis att betala tillbaka lånet snabbare om du vill.

The page has some warnings